Media City Bergen får skryt fra utlandet

Publisert:13. november 2018Oppdatert:14. november 2018, 14:42
Media City Bergen får ukentlig besøk av delegasjoner fra utlandet. FOTO: Media City Bergen

​Siden den offisielle åpningen av Media City Bergen for omtrent ett år siden, har over 150 delegasjoner fra ulike nasjoner vært på besøk.

-Det har gått over all forventning. Det har vært helt fantastisk, forteller daglig leder av NCE Media, Anne Jacobsen. NCE Media er medieklyngens egne organisasjon, som blant annet har koordinert oppstarten av Media City Bergen. Hun mener oppstarten har gått helt etter planen.

 

Det bergenske mediemiljøet, som hadde sin start rundt TV2 på Nøstet, ble starten for prosjektet som nå har


Anne Jacobsen, daglig leder i NCE Media. FOTO: NCE Media.

blitt MCB. Jacobsen forteller at noe av ønsket bak satsningen var å forsterke medieklyngen i Bergen sin posisjon, og gi den innovasjonskraft.

-Vi tenkte på alt det positive som hadde skjedd helt av seg selv i miljøet på Nøstet, og tenkte: hva kan vi ikke få til hvis vi samler enda flere?

 

Jacobsen har alltid mye på blokken. Media City-konseptet er nemlig ettertraktet.

-Vi har hatt besøk av over 150 ulike delegasjoner det siste året. Mange av dem ønsker å samarbeide med oss fremover. Det er også flere teknologibedriften som har lagt sine årlige konferanser til Media City. Og for første gang i år hadde MCB sin egen utstilling med Europas største teknologikonferanse, IBC, i Amsterdam.

 

Blant de besøkende er Dietmar Schantin, daglig leder i Institute for Media Strategies – en tenketank sammensatt av ulike sjefsredaktører og forleggere hovedsakelig fra Tyskland. Han forteller at han besøker MCB for andre gang.

-Jeg var her selv for tre måneder siden, og ønsket umiddelbart å få med meg disse aktørene fra mediebransjen i Tyskland. Arbeidet som gjøres her er virkelig fantastisk. At så mange ulike bedrifter er under samme tak er utrolig viktig for samhandling.


Bedriftsledere fra Tyskland og Østerrike lytter til presentasjon av Media City Bergen. FOTO: Hanne Eskeland.

Under sitt besøk hos MCB får den tyske delegasjonen omvisninger i ulike bedrifter, og presentasjoner av noen ulike samarbeidspartnere til medieklyngen. Men de har i forkant av besøket vært tydelig på at de ikke ønsker salgspresentasjoner.

-Vi er her for å bli inspirert. Vi vil lytte og lære, og høre hva som skjer i nordisk teknologi og media, forteller Schantin.

 

Selv er han fra Østerrike, og på spørsmål om mulige internasjonale samarbeid, trekker han frem språk som en


Dietmar Schantin har samarbeidet med mediabedrifter fra hele verden, blant annet The Telegraph og Wall Street Journal. FOTO: Institute for Media Strategies.

utfordring.

-Jeg vet ikke hvor åpen de er til å sette i gang alt for store prosjekter. Det er vanskelig å jobbe tett med tanke på språk- og kulturforskjeller. Men det er absolutt noen i reisefølget som er interessert i videre samarbeid.