Forfatter: et utvannet begrep

Publisert:7. november 2018Oppdatert:8. november 2018, 14:19
Flere norske kjendiser er aktuelle med selvbiografi denne høsten. Foto: Kristina Opheim

Når ble samfunnet slik at hvem som helst med en viss følgerskare på sosiale medier kan bli bestselgende forfatter over natten?

Martine Halvorsen er en av bloggerne som er aktuelle med egen selvbiografi. Foto: Kristina Opheim

Hva har skjedd med dagens ungdomslitteratur spør jeg meg selv mens jeg sitter med nesen langt nedi Anniken Jørgensens kjærlighetssorg. Misforstå meg rett, det er mange bloggere som er flinke til å skrive. Ellers hadde de trolig aldri hatt den jobben de faktisk har. Men når ble det norske samfunn såpass interesserte i en persons barndom og oppvekst at de er villige til å sette av både tid og penger på å fordype seg i det?

Mitt første møte med litteraturen var på sengekanten der pappa leste barnebøker mens jeg sakte men sikkert vandret inn i drømmeland. Etter hvert som årene gikk, begynte jeg å lese selv. Jeg har alltid sett opp til menneskene bak de velformulerte ordene og den gode historiefortellingen. Det lå noe magisk og prestisjetungt over det å være forfatter. Før ble tittelen sett på som et kvalitetsstempel, men nå blir begrepet stadig mer utvannet.

I dagens samfunn kan hvem som helst med en viss følgerskare på sosiale medier bli bestselgende forfatter over natten. Et eksempel på dette er blogger Anniken Jørgensens bok «Bare en natt til» som gikk rett inn på førsteplass på under generell litteratur. Dette til tross for hard kritikk fra blant annet VGs anmelder som ga boken terningkast to og klassifiserte den som «en skandale» grunnet utlevering av personer og mangel på presseetiske hensyn. Samme terningkast fikk også blogger Anna Rasmussen for selvbiografien «Naken». Her beskriver VGs anmelder boken som «tam og kjedelig». Det er altså ikke gitt at bloggbøkene faller i god jord hos alle selv om de når topplistene.

En blogger som derimot har fått mye ros er Sophie Elise Isachsen. Hennes første bok «Forbilde» hadde et opplag på hele 60 000. Et normalt opplag for en ny norsk forfatter er på rundt 2000 eksemplarer. Dette viser den enorme interessen for denne nye typen ungdomslitteratur, som ved flere anledninger har blitt referert til som «bokbransjens nye gullgruve». Kjente forlag som blant annet Gyldendal, Cappelen Damm, Egmont Publishing og Aschehoug har for lengst sluppet bloggbøkene inn i varmen, og det er ingen tvil om at de får mye igjen for å realisere bloggernes bokdrømmer.

Men hva har dette å si for etablerte forfattere? Are Kalvø debuterte som forfatter i 1994 og har vunnet en rekke priser i løpet av sin karriere. Likevel er det kun et fåtall av den yngre garde som har fått med seg hans siste verk, «Hyttebok frå helvete», fordi de mest trolig er opptatt med å lese om hva som skjedde på innsiden av Ex on the Beach eller hvordan øyenvippene til Anniken Jørgensen ikke var «helt like på hvert øye». Forlagene mener likevel det er utelukkende positivt at flere unge kjendiser velger å uttrykke seg i bokform. Dette fordi det er en fin måte å fenge unge lesere på og fører til et breiere spekter av publikum man trolig ikke ville nådd ellers. Det er heller ikke til å stikke under stol at det hjelper i positiv retning med tanke på nedgangstidene i bokbransjen.

Fellesnevneren for Isabel Raad, Sophie Elise Isachsen, Anniken Jørgensen, Julianne Nygård, Anna Rasmussen, Martine Halvorsen og en rekke andre er ikke lenger at de er bloggere. Det som forener dem per dags dato er at samtlige er aktuelle med utgivelse av egen selvbiografi og regnes dermed som forfattere. Det har nærmest blitt slik at dersom man vil bli sett på som en vellykket blogger, må man gi ut egen bok. Like etter bytter man bioen på Instagram til «forfatter» og lever med tittelen livet ut. Det samme går for influensere som har gitt ut én sang på Spotify, og like etterpå profilerer seg som artist. Her kan jeg trekke fram atskillige navn, men la oss ikke miste tråden. Ingen nevnt, ingen glemt.

Felles for de fleste bloggbøkene er at de tar opp vanskelige tema. Anniken Jørgensen skriver om kjærlighetssorg, Anna Rasmussen om vanskelige familieforhold, Isabel Raad om en oppvekst preget av mishandling og Sophie Elise Isachsen om giftige kjærlighetsforhold, usikkerhet og komplekser. Hvorfor elsker vi å høre om folk som har det vondt? Selvskading, pillemisbruk, mobbing, spiseforstyrrelser, depresjon, angst og mishandling er stikkord som går igjen i de ulike bøkene. Det er ingen tvil om at triggende tematikk vekker både interesse og engasjement hos leseren. Samtidig ser man en stadig økende trend blant norske kjendiser der det nærmest er «in» å ha det vondt. Dette kan være bra med tanke på åpenhet om psykisk helse, men kan samtidig virke mot sin hensikt da åpenheten ofte kommer i sammenheng med lansering av noe nytt som fremmer eget image. 

Det er ikke bare bloggere som gir ut bok. Nå begynner også influensere og realitystjerner å hoppe på kjøret. Henrik Elvejord Borg ble et kjent ansikt som følge av realityprogrammet «Ex on the Beach» som rullet på skjermen i høst. Nå har han valgt å gi ut bok som skisserer forholdene fra innsiden av realityprogrammet. Hvem hadde trodd at et program preget av sex, fyll, drama og intriger skulle være veien inn i forfatterverden?

Det har stormet rundt både idrettsstjerne Petter Northug og politikerne Sylvi Listhaug og Per Sandberg. I Sandberg sitt tilfelle var det Iran-turen som forandret alt. For Northug var det bilturen. For Listhaug sa det stopp etter noe «så lite» som en Facebook-tur. Fellesnevneren for alle tre er at de velger å utgi deres versjon av saken i bokform. Her formulerer de en skriftlig forklaring på hvorfor ting har blitt som de har blitt. Det blir nærmest et slags forsvarsskrift der de tjener penger på egne feiltrinn. Og det fungerer som bare det. Per dags dato topper Northug Boklista under generell litteratur, mens Listhaug stikker av med andreplassen. Skandaler fenger. Sånn er det bare.

I tillegg til skandaler elsker vi kontroverser. Enhver nordmann kjenner til saken om Joshua French og Tjostolv Moland. I etterkant av alt oppstyret velger både mor Kari og sønn Joshua å skrive bok om hendelsene i Kongo. Her man insinuere at det er å tjene penger på ulovlige gjerninger. Men hva gjør man ikke for litt medieomtale i disse dager. All PR er god PR, eller hva?

Man kan mene mye om kjendislitteraturen samt stille spørsmål ved om den i det hele tatt hører hjemme i bokform. Mange hevder at denne typen litteratur stjeler rampelyset fra de unge håpefulle skribentene som henter motivasjon fra andre ting enn penger og berømmelse. Men en ting er sikkert: dette er en trend som er kommet for å bli, og vi vil være vitne til mangfoldige kjendisbøker i framtiden. Så dersom du har et brennende ønske om å bli forfatter i 2018, er oppskriften enkel: meld deg på et skandaløst realityprogram!