Etterlyser bedre informasjon fra NSB

Publisert:12. november 2018Oppdatert:12. november 2018, 20:07
PROBLEMER. Søndag kveld stoppet lokaltog mellom Bergen og Myrdal, og regionstog mellom Oslo og Bergen grunnet problemer med strømtilførselen. ILLUSTRASJONSFOTO: MALIN NORDBY KVAMME.

Mange hundre passasjerer ble sittende å vente da flere tog på Bergensbanen stoppet. – Jeg synes ikke vi fikk god nok informasjon fra NSB, sier togpassasjer.

Hanne Farestvedt skulle ta toget fra Geilo til Bergen. To stopp fra Geilo, på Haugastøl, stoppet toget. Beskjeden fra NSB ble gitt om at det var problemer med strømtilførselen og at de skulle komme tilbake med nærmere informasjon.

– Vi satt på Haugastøl i en halvtime og så kom det turbusser som var stilt opp utenfor toget. Da skjønte vi at vi måtte over i bussene, sier Farestvedt.

Videre forteller hun at bussjåføren ikke visste om han skulle stoppe på Voss eller i Bergen.

– Da vi nærmet oss Voss, hadde bussjåføren ennå ikke fått nærmere beskjed fra NSB om vi skulle kjøres helt til Bergen eller ta toget fra Voss.

Det var vi passasjerer som informerte bussjåføren om hva som sto på NSB sine nettsider, nemlig at det var buss for tog hele veien forteller Farestvedt.

–  Da fikk vi velge om vi ville løpe for å rekke lokaltoget, eller ta bussen helt til Bergen.

Daglig Leder for Geilo turbusser, Steinar Juvet, forteller at de mobiliserte elleve busser under gårsdagens hendelse. Videre forteller han at den første meldingen de mottok var at de skulle kjøre til Voss, men at de senere fikk kontrabeskjed.

– Alle våre seks busser som skulle til Bergen kjørte derfor hele veien dit i går, sier Juvet.

Samarbeid mellom NSB og Bane NOR
Kommunikasjonssjef i NSB, Gina Scholz, forteller at det var problemer med strømmen som gjorde at Farestvedt og de andre passasjerene fikk en forsinket reise i går. Samtidig som hun påpeker at det er Bane NOR som har ansvaret for infrastrukturen og at det derfor er de som kan alle detaljene om selve strømproblemene. Videre forteller hun at de forsøkte å mobilisere busselskapene de har avtaler med og få tak i transport til alle. 

Dere har fått kritikk for dårlig informasjon til passasjerene, hva sier du til det?  

– Når det er mye som skjer på en gang, må vi hele tiden finne ut hvilke tog vi har tilgjengelig. For eksempel om vi har tog som klarer å snu slik at de kan kjøre tilbake til Bergen og om det er plass til alle sammen. Men jeg skjønner at det blir uoversiktlig for de reisende når de opplever uklar informasjon, sier Scholz.

Det er en utfordring med togene som går over fjellet. Spesielt med toget som stod på Myrdal, der det ikke er bilveier og det er en liten stasjon på fjellet. Likevel forteller Scholz at de fikk sendt noen reisende til Flom slik at de kunne ta banen ned og reise videre med buss til Bergen.

– Den resterende halvparten ventet i toget på en annen løsning. Det handler om logistikk og hvor fort vi får tak i bussene.

Tilslutt, oppfordrer Scholz kunder til å kontakte deres servicesenter med problemene de møtte under togstansen.

– Dersom vi kjenner detaljene vil vi kunne ta det opp med busselskapet, og de som bestiller bussene, legger Scholz til.