Klagestorm mot Cubus etter kampanjebilde

Publisert:7. september 2018Oppdatert:7. september 2018, 16:05
Leah Myrén var en av mange som reagerte på kampanjebildet til Cubus. Foto: Skjermdump/Privat.

Kampanjebildet har skapt sterke reaksjoner: bare hvite og blonde modeller på bildet.

Kinam Konlan mener Cubus har et kjempestort samfunnsansvar. Foto: Privat.
Leah Myrén var aktiv i kommentarfeltet til Cubus. Foto: Skjermdump.
Helle Sjøvaag mener bildet ikke er representativt for nordiske jenter. Foto: UiB
Elisabeth Wiken mener det er viktig at folk reagerer Foto: Privat
Cubus lover endringer fremover.

– Jeg fikk sjokk. Er dette virkelig det Cubus mener er mangfold? Forteller kulturentreprenør Kinam Konlan til Bymag. 

Påvirker unge jenter med annen etnisitet 

Leah Myrén og Kinam Konlan var to som ikke nølte med å ytre sin mening om dette og deltok aktivt i kommentarfeltet. 

– Jeg mener de har et kjempestort samfunnsansvar med hvordan de fremstiller seg selv. Hvilken visjon de har og hvilket marked de ønsker å nå ut til. Jeg skjønner ikke hvorfor noen ønsker å ekskludere etnisiteter eller hvorfor de ønsker å nå ut til kun én type folkegruppe eller hudfarge.

Konlan, som er mor til tre barn, er bekymret for hvilke signaler slike kampanjer sender til unge. 

– Dette påvirker jo unge jenter med annen etnisitet. Min datter har selv observert at det ikke er mange som ser ut som henne i medier. Hun sammenligner seg selv med disse jentene og spør hvorfor jenter med hennes type utseendet ikke er bra nok til å være på tv eller i magasiner. 

Hun mener Cubus må endre sin tankegang og inkludere mangfold og reflekter samfunnet bedre. 

Blendahvitt

Leah Myrén reagerte også kraftig på kampanjebildet. 

– Man ser det jo på hele feeden til Cubus - det er jo kun én type jente som blir frontet og alt er «blendahvitt». De forteller kunder som ikke ser ut som disse jentene at de ikke har noe reklameverdi. Man blir fortalt at slik vi ser ut ikke er bra nok for de.

Myrén tror mange reagerer på dette fordi det er så mange som kjenner seg igjen i følelsen av å være eksludert i sitt eget hjemland.  Hun begriper ikke at et så stort selskap ikke “skjønner det” det før de får kritikk for det de gjør på Instagram. 

– Mangfold er så viktig fordi alle fortjener å føle at de er en del av samfunnet de lever i og at de også er representert. Instagram er en utrolig stor plattform og det er utrolig viktig med representasjon her også. Majoriteten av samfunnet er ikke slanke,blonde, tynne, høye.

Myrén reagerer også på svaret Cubus selv kom med i kommentarfeltet.

– Jeg synes heller ikke svaret de kom med var veldig uttenkt og hjertefølt.

Det er viktig at folk reagerer

Medieforsker Helle Sjøvaag og medieviter Elisabeth Wiken mener det er viktig med mangfold og realistisk representasjon i mediene. 

– Ser man bare blonde, syltynne jenter representert i motebildet så er det ekskluderende for omtrent flertallet av befolkningen. Det er jo ikke representativt for nordiske jenter, sier medieforsker ved Universitetet i Bergen, Helle Sjøvaag, til Bymag. 

– Det er veldig viktig at folk reagerer her. Bildet Cubus la ut og slike bilder generelt på Instagram er noe mange ser på som virkelige. Derfor er det jo ekstra viktig at mangfoldet blir representert der også, sier medieviter Elisabeth Wiken. 

Cubus lover endringer

Cubus svarer nå på kritikken de har mottatt det siste døgnet.

– Vi er helt enige i at dette bildet ikke representerer mangfold. Som en av Norges største moteaktører har vi et ansvar for å lage kommunikasjon som ikke støter og bygge opp under gode verdier. Tilbakemeldingene har bidratt til at vi ser at vi har for lite mangfold i vår kommunikasjon, skriver Presseansvarlig for Cubus i en mail til Bymag. 

Cubus forteller nå at de tar tak i saken og regner med at de blir fulgt nøye med på i tiden som kommer.