Hip Hopens enorme utvikling i Bergen

Publisert:27. september 2018Oppdatert:27. september 2018, 18:28
Logoen til NMG/G-huset, norges største rapkollektiv.

For noen år siden var det nesten ingen som verken drev med, eller hørte på Hip-Hop i Norge. Nå har det blitt en av de største sjangerene i landet, og særlig Bergen har blitt omtalt som en talentfabrikk når det kommer rap. Men hvor kom denne utviklingen fra? Og hvorfor ble det så stort

 

En av de største sjangrene.

Hip hop er en av de mest prominente sjangerene i moderne populær musikk. Det som en gang var en mikrofon og verktøy for afroamerikanere for å bekjempe nedtrykking og å få frem sine meninger, er i dag mer en bare musikk, og har blitt en hel kultur. Girson Dias, en av veteranene fra NMG/G-huset i Bergen, og medlem av gruppen A-laget har sin egen teori om hvorfor hip-hop er blitt så stort i Norge, og Bergen.

- Det henger vil litt sammen med at rap er blitt så stort i verden generelt, noe som er ganske imponerende for en musikk stil de fleste tenkte ville vare i 2-3 år maks når det først startet. Men det har jo også å gjøre med at kvaliteten har tatt seg kraftig opp siste ti årene her til lands. Det er og ett stort spekter av forskjellige artister og mye bra å velge mellom.

Negative konsekvenser

Hip-hopen har et dårlig rykte på seg for å skape problemer. Etter en rap-konsert på blå i Oslo i juli i fjor, endte en 24-åring opp i fengsel etter å ha skutt mot til sammen fire personer.

Les; https://www.aftenposten.no/norge/i/k5egQ/24-arig-mann-siktet-for-drapsfo...

Dias mener dette ikke nødvendigvis har en forbindelse med hip-hopen selv, men mer samlingen av mennesker.

- I alle settinger der man samler mye mennesker på en plass vil det alltid være noe trøbbel, men jeg tror absolutt ikke rap og hiphop kulturen er en versting. For eksempel er det veldig mye styr hver gang jeg skal arrangere konserter og politiet forventer det verste, men alle G-festene har gått smertefritt. Jeg håper de slapper litt mer av i framtiden med tanke på slike arrangementer. 

Fra outsider til insider med eget selskap

Han legger til at det ikke alltid har vært like enkelt å være en “outsider

-For meg og mange av mine har musikk vært en annen utvei for oss som ikke ville, klarte, eller orket å gå den vanlige veien og gjøre som alle andre. I Bergen er kulturen i høyest grad ansvarlig for utallige vennskap, samarbeid og sterke bånd som har blitt tettere med årene.

Selv har han startet sitt eget selskap, FullEffekt Records, som er en slags lillebror til det eminente NMG/G-huset.

- FullEffekt er noe jeg alltid har hatt lyst til å gjøre. Et independent plateselskap som gir ut fet rap musikk og musikken alltid er hovedfokus. Dårlig Vane er størst av alle artistene men det betyr ikke at andre på selskapet blir nedprioritert.  Har mann fete tunes liggende så gir mann det ut, og lar folk få høre det. Det er mye talent under en paraply, enormt utviklingspotensiale og ikke minst en fantastisk fin gjeng å jobbe med. 

De gamle er eldst, men også best

Det vil alltid være mange rappere i Bergen, men det vil alltid også bare være en rapper i Bergen. Når han får spørsmål om hvem som er Norges beste rapper er svaret klart.

- Lars. Men om jeg skal ta en utenom Lars her nå da, så må det bli Store P. Syns han er på en helt egen planet når det kommer til å ha roen. Han gjorde det fett før alle andre.