Frykter for arbeidsplassene

Publisert:6. september 2018Oppdatert:7. september 2018, 16:44
- Å begrense cruisetrafikken kan medføre oppsigelser, sier eier av Øvre Eide Gård i Bergen.

- Vedtar Bystyret en begrensning på tre skip i døgnet går dette hardt utover vår virksomhet, sier Arild Nydegger Øvre-Eide, eier av Øvre Eide Gård i Bergen.

Arild Nydegger Øvre-Eide, eier av Øvre Eide Gård.
Arild Nydegger Øvre-Eide, eier av Øvre-Eide gård.

Han har bygget opp gården spesielt tilpasset cruiseskipturister. – Vi har helt spesielle opplegg for denne typen turister. Ca. halvparten av alle besøkende her på gården er turister som kommer med cruiseskip. En tredjedel av all omsetningen vår er fra disse turistene, det sier seg selv at gården er avhengig av denne typen turisme, sier Arild Nydegger Øvre-Eide.

 

Frykter oppsigelser

Da ByMag møter de ansatte på Øvre-Eide Gård onsdag er de tydelig misfornøyd med forslaget om begrensning av cruiseskiptrafikk.

– Vi kaller oss ”Bondegården i byen”, der vi har et unikt tilbud til cruiseskipturistene som de ikke får andre steder. Her kan turistene se på dyrene våre, spise lunsj og middag i gårdshuset, og få et innblikk i kultur og tradisjoner, sier arrangementsansvarlig på gården, som for tiden er i permisjon.  

 

Det er jo fryktelig synd at dette får konsekvenser for oss. Jeg håper jo jeg kan vende tilbake til denne arbeidsplassen etter permisjonen, sier en av de ansatte. 

Bondegården i byen er et populært sted for cruiseturister.
Bondegården i byen er et populært sted for cruiseturister.

– Vi blir direkte skadelidende av dette. Blir det begrensning på kun tre skip må vi si opp folk. Vi har akkurat pusset opp låven på gården for over 3 millioner og det på grunn av den gode positive utviklingen vi har hatt de fire siste årene, der cruiseskipturistene har vært avgjørende, sier Arild Nydegger Øvre-Eide.

Øvre Eide gård har 6 årsverk og jobber stadig med utvidelse av virksomheten. 

– Og dette er arbeidsplasser vi har skapt og utviklet i Norge. Vi er avhengig av cruiseskipstrafikken. Og tenk på hva dette tilbudet har å si for turistene, og for Bergen som kulturby, sier Arild Nydegger Øvre-Eide.

 

Saken utsettes

Denne uken skulle komite for finans, kultur og næring behandle saken, men saken er nå blitt utsatt til oktober. Det er blitt foreslått en begrensning som ligger på tre skip og toppen 8000 passasjerer daglig.

– Vi har nå fått gode innspill fra cruiseskipsnæringen og da blant annet fra Øvre Eide gård. Alle innspill tar vi med oss til vår diskusjon om saken. Nye innspill var viktig å få, derfor utsatte vi saken nå. Innspillene kan gi grunnlag for å se på andre supplerende løsninger, sier Hilde Onarheim (H), leder i Komite for finans, kultur og næring. -Vi må vurdere om forslaget med akkurat tre skip er den beste løsningen. Vi må unngå å bruke pisk, men heller se på et forbedret samarbeid med cruisenæringen.

 

– Bergens nordlys er jo gjerne natur og opplevelser og dette er jo akkurat det Øvre Eide kan tilby. Øvre Eide gård er jo et fantastisk sted for turistene, og ikke minst er dette gode og verdifulle arbeidsplasser, sier Hilde Onarheim. 

 

Ikke minst er dette gode og verdifulle arbeidsplasser. Dette må ta hensyn til når vi ser på saken igjen i oktober, sier Hilde Onarheim.

 

Begrensninger

Byråd Julie Andersland (V) forsvarer begrensningen. -Våre tiltak handler først og fremt om å hindre at cruiseturismen utvikler seg til å bli et problem. Det skal være hyggelig å besøke Bergen –og det skal være hyggelig å bo her. Vi foreslår en grense på tre skip og 8000 turister daglig. Det er veldig få dager i året hvor denne grensen brytes i dag og forventet vekst i cruisetrafikken er stor, så jeg er trygg på at Øvre-Eide gård og andre som lever av cruiseturismen vil kunne gjøre det også i fremtiden, sier Julie Andersland (V).

Arild Nydegger Øvre Eide er enig med Hilde Onarheim, og mener Bergen Kommune bør se på andre løsninger. –I forhold til miljøspørsmålet bør det investeres i landstrøm fra kommunens side. Vi har uansett ikke plass til de største cruiseskipene på grunn av begrensninger i forhold til høyden på Askøybroen. Men de cruiseskipene som kommer til Bergen er avgjørende for næringen.

Da ByMag ringer opp Arild Nydegger Øvre-Eide torsdag formiddag med nyheter om utsettelsen av saken blir han svært fornøyd. –Jeg synes det er veldig positivt og fornuftig å se på innspill fra næringen, og håper selvsagt at det ikke blir noe begrensning på akkurat antall skip når saken kommer opp igjen.