—Få gjenbruk på skoleplanen

Publisert:27. september 2018Oppdatert:27. september 2018, 14:12
-Reparasjon er ikke vanskelig, men ungdom må vite hvordan de gjør det, sier Ellen Marie Tesaker, aktuell med «Reparasjonsboka Klær». Foto: Handverksfabrikken

—Dagens ungdom må lære seg gjenbruk og reparasjon, mener redesignerne. Utdanningsdirektoratet er enig.

Amalie Driveklepp (15) Foto: privat
Amalie Driveklepp (15) Foto: privat
Ellen Marie Tesaker, gjenbruksentusiast og forfatter av boka «Reparasjonsboka KLÆR». Foto: Colin Eick
Ellen Marie Tesaker, gjenbruksentusiast og forfatter av boka «Reparasjonsboka KLÆR». Foto: Colin Eick
Dag Johannes Sunde, Seniorrådgiver Utdanningsdirektoratet. Foto: Utdanningsdirektoratet
Dag Johannes Sunde, Seniorrådgiver Utdanningsdirektoratet. Foto: Utdanningsdirektoratet

Dagens samfunn bærer preg av en bruk-og-kast-mentalitet. Ungdom i dag har for lite bærekraftig utvikling på timeplanen. —Viktig poeng, sier Seniorrådgiver Dag Johannes Sunde i Utdanningsdirektoratet. 

 

Manglende utstyr og kompetanse

Amalie Driveklepp(15) har, tross sin unge alder holdt workshops i redesign for barn og unge. Hun håper at skolen kan få mer fokus på håndverk og håndarbeid.

 

– Jeg opplever at de jeg holder workshop for har stor interesse for redesign, men har kanskje dårlig tilgang på gode verktøy. Å få ungdom interessert krever å ha for eksempel gode symaskiner tilgjengelig på skolen. Når mange elever må dele på en symaskin som ikke virker helt som den skal, og man får liten opplæring i faget, vil både interesse og motivasjon dabbe av, sier Driveklepp. 

 

Ny trend

Mens ungdom på hennes egen alder er opptatt av merkeklær og nyheter i moteverden, tenker hun nytt; hun kjøper brukt og redesigner både ting og klær. På instagramkontoen har hun fått stor oppmerksomhet etter å ha lagt ut bilder av gamle skatter som har oppstått i ny drakt.

— Jeg har fått mange fine tilbakemeldinger på det jeg har laget og delt på Instagram. Jeg synes det er flott at det i de siste årene har blitt mer fokus på gjenbruk av klær i sosiale medier.

 

Reparasjon på timeplanen

Ellen Marie Tesaker, som nettopp har gitt ut boka «Reperasjonsboka Klær», brenner for å sette gjenbruk og reparasjon på dagsordenen.

– Det er nok flere grunner til at ungdom i dag velger å bare kjøpe nytt om noe blir gammelt eller ødelagt. Klær er rimelig å få kjøpt i dag, og kvaliteten er ikke alltid så god. Hvorfor skal en ungdom bruke tid på å reparere noe når man kan få kjøpt nytt plagg for 50 kr?

 

Tesaker tror det må flere endringer til for at ungdom i dag skal få øynene opp for gjenbruk. Hun er enig med Amalie Driveklepp om at gjenbruk og reparasjon må inn i skolen.

— Reparasjon er jo ikke vanskelig, men man må vite hvordan man gjør det. Jeg tror ungdom i dag mangler kompetansen. Det må inn i kunst og håndverksfaget på skolen. Det er jo stort sett de eldre i dag som har denne kompetansen og her må man huske på å lære det videre før det er for sent.

 

Ikke tilstrekkelig

Seniorrådgiver Dag Johannes Sunde i Utdanningsdirektoratet er enig med Tesaker og Driveklepp. Han sier at kompetansen på gjenbruk i skolen kanskje ikke har vært tilstrekkelig nok.

—Lav kompetanse i estetiske fag og dårlig utstyr tilgjengelig er dessverre ikke noe nytt. Læreplanene har ikke krevd nok i forhold til kompetanse og utstyr i kunst og håndverksfagene.

 

Sunde sier gjenbruk er et svært viktig fokusområde som i dag er helt nødvendig å ha i skolen. Det nye læreplanverket skal etter planen tre i kraft i 2020.

— Vi jobber nå med nye læreplaner der bærekraftig utvikling blir et gjennomgående tema i mange fag. Her vil vi få inn gjenbruk og fokus på klima, forbruk og mindre kast av både materialer og mat. Disse kreative fagene som har hatt liten plass i skolen skal nå få et løft. De nye læreplanene skal sette høyere krav til håndverksfagene. Da er det viktig at kommunene følger opp og får tilstrekkelig med utstyr og kompetanse på plass.

 

 

Holdningsendring

Tesaker tror kompetanse, holdning og vaner er stikkordene for at ungdom skal få et annet forbruksmønster og se verdien i gjenbruk.

—Man kaster ikke klær bare fordi det er et lite hull på buksa. Er buksa ødelagt i beina kan man klippe den opp til shorts for eksempel. Det er denne holdningsendringen som må til. Vi må tro at det lønner seg å reparere i stedet for å kjøpe nytt, selv om man bruker tid på det.

 

Unge forbilder

I tillegg til kompetanseheving tror redesignerne at større fokus i sosiale medier gjør gjenbruk og reparasjon mer aktuelt og akseptert blant ungdom.

—Jeg tror det hadde blitt mer trendy blant ungdom i dag å kjøpe brukte klær om for eksempel store influensers hadde hatt mer fokus på gjenbruk. Når forbilder tar mer ansvar når det gjelder bærekraftig klesproduksjon vil det bli mer akseptert å kjøpe brukte klær. Jenny Skavlan er jo et godt eksempel på det å gjøre gjenbruk populært, sier Driveklepp.

 

Tesaker synes også det er flott med de unge forbildene som fokuserer på gjenbruk.

—Det unike med ungdom er at de er i rask endring og deres engasjement gjerne er kompromissløst. Med unge forbilder som fokuserer mer på sunne forbruksvaner innen klær og mote, vil kanskje flere ungdommer få øynene opp for kvalitet og det unike, og etterspørselen etter fastfashion går ned.

 

Amalie Driveklepp (15) fikk stor oppmerksomhet etter å ha redesignet denne kjolen til skoleballet. Hun har flere spennende prosjekter på gang. Foto: privat.
Amalie Driveklepp (15) fikk stor oppmerksomhet etter å ha redesignet denne kjolen til skoleballet. Hun har flere spennende prosjekter på gang. Foto: privat.

Ellen Marie Tesaker i reparerte olabukser. Foto: Handverksfabrikken
Ellen Marie Tesaker i reparerte olabukser. Foto: Handverksfabrikken

I boka «Reparasjonsboka KLÆR» ønsker Ellen Marie Tesaker å vise ung og gammel hvor enkelt det faktisk er å reparere klær. Foto: Colin Eick.
I boka «Reparasjonsboka KLÆR» ønsker Ellen Marie Tesaker å vise ung og gammel hvor enkelt det faktisk er å reparere klær. Foto: Colin Eick.