—Et viktig tiltak mot dagens overforbruk

Publisert:26. september 2018Oppdatert:27. september 2018, 21:30
H&M Bogstadveien inviterer til pop-up-workshop i reparasjon av klær denne uken. Foto: Esben Johansen

Klesgiganten tar grep og vil øke fokus på reparasjon av klær

Ola Eian, talsperson for Grønn Ungdom. Foto: Ole C Klamas
Ola Eian, talsperson for Grønn Ungdom. Foto: Ole C Klamas
Luisa Book, Bærekraftsansvarlig i H&M. Foto: Julianne Leikanger.
Luisa Book, Bærekraftsansvarlig i H&M. Foto: Julianne Leikanger.
Ingvill Kerob, gründer av Repairable. Foto: repairable.no
Ingvill Kerob, gründer av Repairable. Foto: repairable.no

Flere store kleskjeder har i dag panteordning når det gjelder retur av brukt tøy. Nå velger H&M å ta steget videre og tilbyr reparasjon av klær til sine kunder. Uavhengig av hvor du har kjøpt plagget. 

 

Samfunnsansvar

Ola Eian i Grønn Ungdom synes det er veldig positivt at bransjen er bevisste på det store overforbruket i dagens samfunn.

—Det er helt avgjørende at kles-og moteindustrien tar miljøansvar. De vil få flere og flere bevisste forbrukere, og da er bransjen nødt å henge med på det samfunnsansvaret de har.

 

Nytt konsept

Denne uken lanserer H&M et nytt konsept, H&M Take Care, som skal bidra til mindre bruk-og kast-mentalitet i samfunnet. Konseptet omfatter nye produkter, veiledning og reparasjonstjenester.

—Vi vil blant annet tilby en rekke produkter som for eksempel reparasjons-kit, lapper, flekkfjernere og vaskeposer. Vi skal også tilby veiledning med informasjon om hvordan man tar vare på egne klær, sko og tilbehør. Målet er å øke levelengden på klær, og da skal vi også å øke fokuset på reparasjon av klær, sier Luisa Book, Bærekraftsansvarlig i H&M

 

Online skomaker og skredder

H&M har nå investert i det norske selskapet Repairable. Her kan man bestille reparasjon online og sende inn klær, sko og tilbehør til erfarne skreddere og skomakere. H&M-butikken i Bogstadveien i Oslo blir nå første H&M-butikk til å prøve ut dette prosjektet.

 

—Vi ønsker at disse tjenestene skal være lett tilgjengelige for folk. Her kan man da levere inn tøy hos oss, og hente det ferdig reparert.

 

Fastpris

På Repairable.no finner man liste over fastpris på de forskjellige reparasjonene. Ingvill Kerob,  gründer av Repairable, sier til Bymag at de har fått gode tilbakemeldinger på både konseptet og prisene.

 

—Vi har lagt oss på et likt prisnivå som andre skreddere og skomakere, og har opplevd at kundene er villige til å betale for tjenesten. Vi ønsker å være et bærekrafttiltak som skal gjøre det lett å ta vare på det man har.

 

Prisen for raknet, eller åpen søm, ligger på 90 kroner, mens ny glidelås koster fra 290 kroner. Repairable har per i dag kun innleveringssteder i Oslo, men Kerob håper på sikt at de kan utvide til flere byer.

 

—Det er viktig at H&M, som er så stor, tar ansvar for en bærekraftig moteindustri. Moteindustrien slik den er i dag er ikke bærekraftig, men vi ønsker å være med å bidra til at den kan bli det, sier Book. 

 

Et steg i riktig retning

—Dette er kjempe kult, sier Eian i Grønn Ungdom. —Jeg synes det går litt sakte i moteindustrien når det gjelder å tenke miljø. Men dette er et steg i riktig retning. Unge i dag vet jo knapt hva en skredder er. Det har vært vanskelig for ungdom å vite hvordan man kan reparere, så det er absolutt viktig å ha fokus på gjenbruk og reparasjon av klær hos ungdom i dag.