KIWI tilbyr virtuell date på Tinder

Publisert:7. februar 2018Oppdatert:8. februar 2018, 15:01
MIDDAG FOR ÉN . Slik er en av profilene Tinder bruker for å markedsføre sitt nyeste middagskonsept. Se profilene i fotogalleriet nederst i saken! FOTO: Amund Karseth

På datingappen Tinder kan man nå møte reklameprofiler fra KIWI. Forbrukertilsynet sier det kan være brudd på markedsføringsloven.

TYDELIG. Direktør i Forbrukertilsynet Elisabeth Lier Haugseth forteller at det skal være tydelig at en reklame er en reklame. FOTO: Forbrukertilsynet.

Den som er på Tinder vil kanskje ha sett en «profil» som har funnet gleden i middag for én på KIWI. Til tross for en KIWI-logo og sponset-merket øverst i første bilde, er det ikke nødvendigvis alle som ser at det er en reklame.

Direktør i Forbrukertilsynet Elisabeth Lier Haugseth sier til Bymag at dette kan være brudd på markedsføringsloven og god markedsføringsskikk. 

– Det er forståelig at man kan reagere på at dette ser ut som en profil, men så er det egentlig en reklame. Om dette tilfellet bryter med markedsføringsloven, kan vi ikke si noe om før vi har vurdert helt konkret., påpeker Haugseth.

Så ikke at det var en reklame

Marketingsjef for KIWI, Jacob Rolland forteller at det har vært en diskusjon på om reklamen er for skjult, men at de kom fram til at det var greit å gjøre det slik de har gjort det. 

– Det er klart at jo mer skjult reklamen er, jo mer irriterende er det hvis det ikke er morsomt, forteller Rolland.

Studenten Ane Thokle var en av de som ikke så at profilen var en reklame med en gang.

– Jeg skjønte ikke at det var KIWI før jeg bladde meg fram til matbildene. Da gikk jeg tilbake, og så logoen på det første bildet. Etter hvert blir det jo ganske tydelig, sier studenten Ane Thokle som fikk en match med en av KIWI-profilene. 

Hun forteller at hun først trodde at hele profilen var noen som tullet.

Vil nå de yngre

Marketingsjef Rolland forteller at det er en kampanje for å få fokus på KIWI-konseptet “Middag for en”, og prøver med dette å nå ut til den yngre målgruppen. 

– Vi har litt utfordringer med å nå yngre folk. De ser jo ikke så mye tv, så dette er en ny måte å nå fram til denne gruppen på. Siden du ringer nå så har det jo tydeligvis funket, så det er litt morsomt, sier marketingsjefen.

Han forteller at det er første gang de prøver noe slikt, men vet ennå ikke om Tinder kan bli en ny markedsføringskanal. Forbrukertilsyndirektøren Haugseth sier at dette er et område de nå kanskje må begynne å følge med på.

– Grunnprinsippet er at markedsføringsloven gjelder uansett plattform, presiserer hun.

Når man får en «match» med KIWI-profilen får man en link som sender deg til en side hvor du kan spise en virtuell middag med forskjellige personer. Hverken Thokle eller Rolland tror dette er noe folk kommer til å benytte seg av.

–  Nei, dette er mer ment som en gimmick, sier Rolland.

Det støttes av Thokle som tror alenespisende fortsatt kommer til å sverge til Netflix under middagen.