Bursdagsgave ble bedrift

Publisert:23. februar 2018Oppdatert:23. februar 2018, 12:32
Kullerud lager brosjer formet som ansikter ved skrivepulten på soverommet.

Det begynte med en bursdagsgave, nå driver Sofie et lite foretak fra soverommet, med mange følgere på Instagram har hun allerede en bred kundegruppe.

Sofie Emili Kullerud er student i Bergen, og har også blitt gründer med sin lille geskjeft hvor hun selger brosjer som hun har designet og produsert selv. Hun har tidligere jobbet mye med tegninger, men forteller at det var når hun begynte med smykker at interessen fra andre økte.

-I motsetning til en tegning du bare kan henge på veggen er disse smykkene mer spennende da man kan ha det på seg og bære det som kunst. Mote er en måte å uttrykke seg kunstnerisk på.

Kunst og mote har alltid vært noe Kullerud har interessert seg for, og forteller at produseringen av brosjene er noe hun driver med for hun synes det er gøy.

-Jeg har alltid blitt pushet til å drive med kunst hjemmefra, da foreldrene mine oppfordret meg til å utvikle talentet mitt. På kulturskolen drev vi med øvelser hvor vi skulle tegne uten å løfte blyanten, og dette var det jeg følte jeg fikk mest ut av.

Det var naturlig for Sofie å markedsføre produktene på Instagram, hvor hun har en del følgere.

-Jeg føler også at man lettere kan selge til folk i Instagram-miljøet, da jeg selv er en del av det og kjenner det godt.


Kullerud synes selv at noen av brosjene hun lagde var stygge, men så at noen likte de og sier det viser hvor forskjellig smak folk har.

Cecilie Staude er høyskolelektor ved Institutt for markedsføring på BI og forteller at sosiale medier er plattformer som egner seg godt til kunstnere og gründere.

-Det gir kunstnere og andre muligheter til å målrette produktene sine bedre på en kostnadseffektiv måte, da det billigere enn tradisjonelle markedskanaler som nettsider, brosjyrer og annonser.

Staude mener vi som forbrukere har blitt mer selektiv i forbrukervanene våre og klarer å filtrere bort informasjon som vi ikke er interessert i.

-Vi har en større mulighet til å holde oss orientert og finne informasjon om kunstneren som lager produktene. Et galleri eller verksted er avhengig av at noen må komme til dit, mens med sosiale medier kan man spre informasjon til flere.

Kullerud sier hun tror forbrukere nå har blitt litt mer kresne og at de i større grad velger produkter som ikke er i tradisjonelle butikker.

-Jeg kan se for meg at en del av de som har kjøpt nå, er de som har fulgt kontoen min en god stund og føler kanskje de har en relasjon til meg - at det blir mer personlig. Det blir en samtale i stedet for en ren transaksjon.

Videre forteller Kullerud at hun holder seg til Instagram og andre uformelle plattformer.

-Drømmen er jo å kunne jobbe som sosialantropolog, samtidig som jeg også jobber med kunsten min.