Snapchat melder store endringer

Publisert:9. november 2017Oppdatert:14. november 2017, 22:35
Snapchat kommer snart med en ny versjon av appen.

Administrerende direktør i Snapchat, Evan Spiegel, sier at den store bildedelingstjenesten er for komplisert å bruke. Selskapet jobber derfor med en ny versjon av applikasjonen.

Josh Elman, tidligere produktsjef i Twitter og LinkedIn, sier til inc.com at appen følger et prinsipp han kaller «shareable design»: et grensesnitt som er best forstått når det blir forklart av andre. Det er altså vanskelig å finne ut av og lære selv.
– En 16-åring kommer til å finne ut av det og lære det til en venn. Denne interaksjonen gir både den som lærer og den som lærer bort en følelse av lykke og kunnskap. Dette er også verdifullt for Snapchat, som nettopp fikk to mennesker til å dele en opplevelse som involverer appen deres, forklarer Elman.

Å gjemme nye funksjoner, og å få folk til å oppdage dem i sosiale settinger, er en smart strategi for å få folk til å snakke om appen. Men nå har Snapchat altså skjønt at grensesnittet er for komplisert for mange, i tillegg til at de ønsker å få flere brukere. Da må en overhaling av appen til.


Administrerende direktør i Snapchat, Evan Spiegel. Foto: Flickr.com

Spiegel avslørte tirsdag at en ny og enklere versjon er på vei. 
– En ting vi har hørt de siste årene er at Snapchat er vanskelig å forstå og vanskelig å bruke, og teamet vårt har jobbet hard for å svare på disse tilbakemeldingene. 

Snapchat publiserte en rapport om tilstanden til selskapet i tredje kvartal av 2017. Den daglige brukermassen har vokst til 178 millioner verden rundt, 4,5 millioner flere brukere enn i forrige rapport. Dette er en 3% økning, men i følge Spiegel er dette langt mindre enn hva han forventet. Facebook, Twitter og Instagram har skutt fart og gått langt forbi Snapchat, i tillegg til å ha kopiert mange av funksjonene. Derfor tar selskapet grep. 

Det er ikke klart når den nye versjonen av Snapchat rulles ut, eller hva den inneholder. Først skal den testes internt og på et par brukere utenfor selskapet, før den så slippes til alle verdens brukere.