Nytt påfunn i jakten på pengene dine

Publisert:10. november 2017Oppdatert:10. november 2017, 22:52

I morgen er det Singles Day. Da satser handelsnæringen på at vi skal åpne lommebøkene på vidt gap.

Vi adopterer mange tradisjoner fra utlandet. De store handledagene Black Friday og Cyber Monday har de siste årene fått fotfeste i Norge. Singles Day er større enn begge de til sammen. Det som startet i Kina er nå blitt en global handlefest. Flere norske butikker har i år kastet seg med og kjører kampanjer lørdag. 

Singles Day har ikke lange tradisjoner, i motsetning til amerikanske Black Friday. Feiringen av singeldagen startet ved universiteter i Nanjing i 1993. Unge kinesere ønsket å feire at de var stolte av å være single. Dette var en motreaksjon til Valentinsdagen, og det faktum at samfunnet i stor grad er bygd opp for par. Grunnen til at den feires den 11/11, er sammensetningen av tallet 1 som representerer den single. 

ENORME SUMMER
Det kinesiske internettselskapet Alibaba solgte i fjor for vel 144 milliarder kroner.  I år er det forventede tallet 195 milliarder. I 2015 skal Alibaba ha engasjert 1,7 millioner mennesker til å håndere den enorme mengden ordre. I tillegg booket de over 200 fly og 400 000 biler for å sørge for raskest mulig leveranse. 


Elin Reitan. Foto: Nordea

Elin Reitan, forbrukerøkonom i Nordea, sier alle disse begivenhetene er et påskudd for å selge mer varer.  
– Vi handler gjerne mer når det er tilbud, også mer av det vi ikke trenger. Det er liten tvil om at handelsstanden nyter godt av slike forbruksdrevne handledager. Dersom du klarer å motstå fristelsen og kun handle ting du uansett ville gått til innkjøp av kan det være mye å spare på slike begivenheter, men det er det langt fra de fleste som klarer, forteller hun. 

Hvilke utfordringer ser du med innføringen av stadig nye salgsdager? 
– Utfordringen er at vi handler mer og blir fristet til å kjøpe ting vi ikke har råd til eller bruk for. Det er hverken bra for lommeboken eller miljøet. I verste fall kan du gå på en skikkelig shoppingsmell, bruke lånte penger og havne i en dårlig spiral der du må  bruke lang tid på å tilbakebetale gammel moro, sier Reitan. 

Pia Cecilie Høst i Forbrukerrådet sier at mange handler spontant  og ender opp med å angre. Spørsmål om angrerett får de derfor ofte. Hun råder folk til å be om


Pia Cecilie Høst. Foto: Forbrukerrådet

tilgodelapp, og påpeker at du har angrerett når du handler på nett. 
– Husk at det alltid kommer nye anledninger, og det kan være vanskelig å skille mellom de gode og dårlige tilbudene, sier hun.  

PASS
Butikkjeder har flere ganger blitt avslørt for å sette opp prisene før slike salgsdager. Det har vært en kjent taktikk for å kunne tilby gode rabatter. 
– Derfor bør du som forbruker være kritisk og gjøre grundige undersøkelser før du slår til på det som virker å være et godt tilbud, sier forbrukerøkonomen. 
Reitan påpeker at selv om du bruker tid på å granske priser, er det ikke nødvendigvis lett å avsløre slike taktikker.

Tror du økt bruk av spesialtilbud lærer forbrukerne til å forvente rabatter?
–Ja, det kan absolutt påvirke forbrukernes forventinger, sier hun. 

Forbrukerøkonomens råd for morgendagen er som følger.  
– Unngå å handle ting du ikke har bruk for, eller ikke har råd til, kun fordi det er på tilbud. Sett deg en handlegrense, og ikke bruk mer enn du har bestemt deg for til tross for at du finner mer eller mindre gode tilbud. Gjør grundige undersøkelser i forkant, og spør om varen tidligere har vært priset ned. Kanskje dette vil påvirke din oppfatning om dette er et godt tilbud eller ikke, sier Reitan.