IKEA boikotter Black friday

Publisert:6. november 2017Oppdatert:16. november 2017, 16:14
De første som kommer til et IKEA-varehus på Black Friday blir ikke møtt av elleville tilbud, men av denne t-skjorten. (Foto: IKEA).

Møbelgiganten dropper den mye omdiskuterte kjøpsdagen. De mener dagen har gått litt av hengslene, og slår et slag for å ta vare på det man allerede har.

Black Friday er en årlig handledag som finner sted dagen etter den amerikanske festen “Thanksgiving”. Dagen markerer tradisjonelt starten på julehandelen, og karakteriseres av at butikkene åpner tidligere, og har en rekke tilbud - ofte begrenset i antall eller tidsrom. Fenomenet kom først til Norge i 2010, men det er ikke før de siste to årene at en hel rekke norske kjeder og nettbutikker kunne melde om omsetningsrekorder og et konstant trykk i løpet av timene salget varte. 

SIER NEI TIL BLACK FRIDAY
IKEA har valgt å gå mot strømmen, og har erstattet Black Friday med «Den store strammedagen». Dagen er skapt for å minne deg på å etterstramme møblene dine, slik at de varer lenger.

På nettsiden deres skriver de litt om hva konseptet går ut på. De forklarer blant annet hvordan det ikke er spesielt vanskelig å etterstramme møbler. Møbelgiganten skal også velge ut noen heldige som skal slippe å stramme møblene sine selv. Noen få heldige kan nemlig få besøk av IKEA sin Strammepatrulje, som etterstrammer alt som etterstrammes kan. 

De opplyser også om at de 100 første som kommer til et IKEA-varehus 24. november på «Den store strammedagen»,  får en t-skjorte og en limited edition unbrakonøkkel, som en liten påminnelse.

TA VARE DET MAN HAR 
Ann Helen Dahl, manager IKEA Pick-up point Ålesund, forteller at IKEA sin strammedag skal fungere som en påminnelse på at en ved enkle grep som etterstramming, kan ta bedre vare på det man har. 


Ann Helen Dahl, manager ved IKEA Pick-up point i Ålesund. (Foto: IKEA)

Hun forteller at IKEA er opptatt av å være bærekraftig 365 dager i året, men at det er få dager hvor kjøpepresset blir så stort som på Black Friday, og at det da er fort gjort å bli revet med og kjøpe ting man kanskje ikke trenger. Westin forteller at på årets største kjøpsdag tror hun mange får kjøpt ting de har behov for, som de har ventet med å kjøpe. Likevel tenker hun at mange kjøper ting de egentlig ikke trenger, i stedet for å ta vare på det de allerede har.
- Derfor vil IKEA heller bruke dagen til å minne folk på at man med enkle grep som etterstramming kan få møblene til å vare lenger. Det er enkelt og kjapt, og ikke minst bra for både lommebok og miljø.

POSITIV RESPONS TILTAKET
Dahl forteller om en positiv respons på tiltaket. 
- Responsen så langt har vært veldig positiv, og vi er så glade for at kundene våre setter pris på at vi setter fokus på bærekraft i stedet for på tilbud denne dagen.

Hun mener at strammedagen og det den representerer er viktig av mange ulike grunner, men at den desidert viktigste grunnen er miljøet. 
- Det er ingen tvil om at vi kaster mye som er brukbart, fordi vi ønsker fornyelse eller fordi vi ikke har tatt godt nok vare på det. 

- SYNES DET ER EN FANTASTISK IDÉ 
Dahl forteller at tiltaket skal minne oss på å stoppe opp og tenke over hva vi har, og hvordan vi best kan ta vare på det. Hun synes det er en fantastisk idé. 

Selv kommer hun til å gjøre som IKEA, og droppe Black Friday.
- Jeg liker ikke kaos i butikkene, så jeg kommer nok ikke til å være kunde den dagen.