Dette betyr de grønne hijabene

Publisert:12. oktober 2017Oppdatert:13. november 2017, 19:58

Under sykkel-VM dukket bevegelsen opp på storskjermen, men ingen forklarte hva de drev med.

– Hvem er det som tjener på å gruppere mennesker?

Ved å ta i bruk hijab, og fjerne elementer som i utgangspunktet er knyttet til det omdiskuterte plagget, ønsker bevegelsen «Green Hijab Movement» å sette fokus på nettopp det. 

– For å gjøre det kjapt, bruker vi grønne hijaber. Grønn er den økologiske fargen og hijab er et symbol på gruppering, sier Gitte Sætre, kunstneren bak prosjektet, som først og fremst handler om klimaproblematikk.

Sætre beskriver kunstprosjektet som en bevegelse. Hun forklarer at strategien er hentet fra situasjonistene, som i kunsthistorien er kjent for å ta et symbol, riste det og gjøre det til noe annet.

– Vi bruker altså et symbol som tilhører et låst rom, men flytter det over i et annet som ikke tilhører det religiøse.

FANGET OPP, MEN IGNORERT
Derfor valgte bevegelsen Skansedammen som sin scene, da den mest folksomme etappen under årets sykkel-VM fant sted i Bergen. Under herrenes individuelle tempoetappe opp Fløyen, vasset de fredelig ut i vannet ikledd hver sin grønne hijab.

Fanget opp av droner og helikopter, dukket de hijabkledde menneskene opp på storskjermen på Torgallmenningen. Det var imidlertid ingen forklaring på hva dette handlet om, verken fra medier eller bevegelsen selv. 

Blant deltakerne var mangfoldet stort. Sætre forteller at dette var et virkemiddel for å eliminere det hun kaller de klassiske lesningene av hijabbruk.

– Det hadde blitt feil hvis det kun var hvite kvinner, for da hadde vi tatt noe som ikke tilhører oss. Om det bare var muslimske kvinner, kunne man trodd det handlet om religion. Siden det var menn der, så det ikke ut som en kjønnskamp heller.

Med ryggen vendt mot dammen, var det få blant publikum som fikk med seg den stille protesten. Sætre ønsket ikke å stjele oppmerksomheten fra arrangementet, men å få folk til å bli nysgjerrig.

– Hvis det ikke handler om noe av det, hva handler det om da? Dette gjorde vi for å få folk til å tenke.

ØDELEGGENDE FOR KLIMADEBATTEN
Green Hijab Movement prøver å stille spørsmål heller enn å komme med svar, for å få folk til å tenke over konsekvensene av gruppering.

Ifølge Sætre er det er en kjent strategi både i demokratiske land og diktaturer, at man bruker grupperinger for å styre sin politikk.

– Det er veldig ødeleggende for de store lange tankene, sier hun.

Konflikt på bakgrunn av religion er ikke et lite problem, men det blir det når du står overfor en temperaturstigning på over to og en halv grad.

Kunstneren påpeker viktigheten av å skape fokus på klimaendringene der det ikke finnes noen offentlig debatt om tema.

Hun trekker frem Iran som et av stedene der forurensingen er ekstrem, men likevel blir ignorert. 

– De trenger en felles fiende som er klima, og ikke den kristne naboen eller kvinnen som ønsker å sykle, sier hun.

KVINNER MEST PÅVIRKET AV KLIMAENDRINGER
– Som feminist ser jeg at det mest aktuelle i dag er å vise solidaritet med kvinner i det globale sør. Det er de som vil bli påvirket mest av ytterligere forverring av klima, sier Gitte Sætre. 

Det bekrefter FN på sin nyhetsside UN Women Watch. På kort sikt kan skadelige virkninger av klimaendringer være naturlige farer som jordskred, flom og orkaner. Dette merkes allerede i noen områder og gjelder blant annet landbruk og matsikkerhet.

I mange av disse sammenhengene er kvinner mer sårbare enn menn fordi de utgjør flertallet av verdens fattigste. I tillegg er de mer avhengige av levebrød på naturressurser som er truet av klimaendringene. Videre møter de sosiale, økonomiske barrierer som begrenser dem, skriver FN.