- Søndagstrenere har blitt en sjelden art

Publisert:3. februar 2017Oppdatert:3. februar 2017, 01:33
En typisk ukesgraf over hvordan pågangen på SIB sine treningssentere er fordelt. Montasje: Skjermdump fra www.sib.no/Foto: Tarjei Kvamme

Gjennomfører du treningsøktene på slutten av uken? I så fall er du i klart mindretall

Frode Bøe startet treningsprogrammet sitt på en mandag, som folk flest. Foto: Privat.

Det er en typisk mandag på SIB Trening sitt styrkerom på på Studentsenteret. Apparatene er i full drift, tredemøllene ruller avgårde og ergometersyklene spinner for harde livet. Salen er rett og slett full, som den pleier å være hver eneste mandag.

- Det virker å være en form for trend med å “ordne livet sitt” på starten av en ny uke, sier Joachim Morken (21).

Morken har vært innom treningsstudioet seks dager i uken det siste året. Han tar seg en hviledag hver torsdag, og har bitt seg merke i at oppmøte i treningssalene følger den samme kurven nesten hver eneste uke. Mandag er den best besøkte dagen, fulgt av tirsdag, onsdag, torsdag, fredag, lørdag og søndag, i den rekkefølgen.

- Jeg har sett at de fleste treningsprogrammer på nettet baserer seg på start på en mandag. I tillegg er det kanskje folk innom som vil bedre samvittigheten sin etter helgens utskeielser, fortsetter Morken.

En perfekt startdag

En av dem som følger trenden og startet et nytt treningsprogram på mandag er Frode Bøe (22). Han fant seg et treningsprogram på nettet som han bestemte seg for å følge, og programmet tok utgangspunkt i en mandagsstart.

- Jeg vet ikke helt hvorfor det er så opphopet her i dag. For å være helt ærlig visste jeg ikke om denne trenden før du sa det nå, sier Bøe til Bymagasinet.

Som de fleste andre ønsker Bøe kortest mulig kø på treningsapparatene i styrkesalen, og vurderer nå en endring i sine treningsrutiner.

- Haha, jeg får vel heller begynne å komme innom på lørdager og søndager. Det er deiligere å være her når rommet er litt mindre fullt enn i dag.

Manglende motivasjon

At mandag er den best besøkte dagen på treningsstudioer peker også i en annen retning, nemlig at resten av ukedagene er mye mindre besøkte. Joachim Morken tror det skyldes at mange faller fra et nytt program etter få økter.

- Spesielt nå rett etter nyttår har det jo blitt en klisjé at folk er her en uke og aldri igjen. Jeg tror de fleste setter seg mål som både er urealistisk og useriøst, for eksempel at noen vil gå ned 10 kilo uten å sette noen plan eller en tidsperiode hvordan dette skal skje, sier Morken.

Den treningsglade studenten tror nettopp denne impulsive treningen og dårlige researchen er hovedsyndebukken til frafallet fra treningssentrene etter hvert.

- Hovedgrunnen til at folk kommer tilbake på trening er at de blir motivert av resultater, men når du ikke har noen slagplan på hva du skal gjøre og når du skal gjøre det er det lett for å miste motivasjon. Det er derfor viktig å ha en fast rutine, hvor du kan følge med på progresjonen din og hente motivasjon derifra.