Promillekjører advarer andre

Publisert:7. februar 2017Oppdatert:7. februar 2017, 11:30
Dette bilde ble brukt i en av kampanjene til MA-ungdom mot fyllekjøring. Foto: MA-ungdom

- Hadde mistanken om promille vært der, hadde jeg aldri satt meg i bilen. 

26-åringen risikerer å miste lappen i opptil to år etter han ble stoppet i ruskontroll.

Hver dag kjører 140 000 personer i rus i Norge. 3. desember i fjor var 26-åringen en av dem. Han ble stoppet av politiet med en promille på over 0.5, helt uvisst om at han fremdeles var ruset. Nå advarer han andre mot å gjøre samme feil. 

- Jeg våknet med en følelse av at butikken jeg eier stod ulåst. Da jeg satt meg i bilen hadde det gått 12 timer etter jeg avsluttet inntaket av alkohol. Jeg hadde ingen mistanke om at jeg fremdeles kunne ha promille. Formen var helt fin og jeg følte meg i god nok stand til å kjøre. Jeg ville ikke risikert andre sin sikkerhet ved å kjøre i beruset tilstand. Det som skjedde er ikke noe jeg er spesielt stolt av, sier han til Brostein.

Da mannen ble stoppet av politiet og blåseinstrumentet viste godt over den lovlige grensen, kom det som en stor overraskelse på han. Han ble deretter tatt med i politibilen for videre tester. 

- Du kan trygt si at jeg fikk sjokk. Man blir vel alltid smånervøs når man blir stoppet av politet, men da de spurte om jeg kunne blåse var det selvfølgelig ingen problem for min del. Jeg hadde jo både sovet, spist og ventet 12 timer før jeg satt meg bak rattet. Da det pep fra promilletesten ba de meg om å gå ut av bilen. Jeg måtte bli med i politibilen og til legevakten for å ta blodprøve. Jeg godtok selvfølgelig forelegget jeg fikk fra politiet. Det var jeg som hadde tatt en feilvurdering.

Organisasjonen MA-ungdom som jobber for å oppnå en rusfri trafikk, synes det er skremmende at så mange kjører i ruspåvirket tilstand i Norge. Deres mål er å redusere dette antallet. 

- Man bør være svært forsiktig med å sette seg i bilen dagen derpå, og alle vi som jobber med trafikksikkerhet må være enda flinkere til å informere om hvor farlig dette er. Det er også viktig å ha fokus på gode hjelpemidler. For eksempel alkolås vil forhindre folk å kjøre i påvirket tilstand. 

- Det er nok flere som tror de er kjørbare, men som absolutt ikke har noe på veien å gjøre. Vi mener alle bør vurdere om de faktisk trenger å bruke bilen i det hele tatt dagen derpå, eventuelt få noen andre til å kjøre hvis det er noe de må. Hvis de uansett velger å kjøre bør man vente minst 12 timer etter siste enheten før en setter seg bak rattet, men selvfølgelig lenger dersom alkoholinntaket var høyt. Folkehelseinstituttet beregner at det kjøres 140 000 kjøreturer daglig i ulovlig rus i Norge.

Nå risikerer promillekjøreren å miste lappen i opptil to år. Han venter fremdeles på dommen fra politiet. 

- Jeg går rundt som et spørsmålstegn og venter. Jeg får ikke planlagt framtiden i henhold til mitt firma. Det skaper en veldig tungvindt hverdag både for meg, firmaet, samboer og familie som er avhengig av hjelp til transport. Det er en kjip situasjon som jeg har satt meg selv i. Jeg håper min hendelse kan få andre til å tenke seg om en ekstra gang før de bestemmer seg for å kjøre dagen derpå. Det var ikke verdt det. 

MA-ungdom er ofte i kontakt med personer som har mistet noen i trafikken. Flere av tilfellene skyldes kjøring i ruspåvirket tilstand. 

- Det er veldig sterkt. De fleste har opplevd å miste noen, eller kan tenke seg hvordan dette er. Når en mister noen i trafikken, og spesielt hvis det har vært rus inne i bildet, er det et liv som går tapt på grunn av at noen har tatt et valg om å sette seg bak rattet i rusa tilstand, og konsekvensene av dette er veldig alvorlige.