Disse var best på å få ungdom til å føle seg verst

Publisert:1. februar 2017Oppdatert:1. februar 2017, 19:30

Fra og med 2010 har ungdomsorganisasjonen Press årlig delt ut Gullbarbien. En pris til den reklame- og medieaktøren som er best på å få ungdom til å føle seg verst.

Karoline Steen Nylander, leder, Press
Astrid-Helen Holm, redaktør, Side2

Årets nominerte er:


Bik Bok  Fremstiller ensidige idealer og seksualisert reklame for å å selge klær til unge jenter. Bik Bok har store plakater som er umulig å unngå i bybildet

 

Brun og Blid “Svært lite variasjon i bruk av modeller. Arrangerer også konkurransen «Årets Brun og blid-modell» – en konkurranse hvor man rangerer unge menneskers kropp og vinneren mottar en pengepris. “

 

Nettavisen “Nominert for sine nettsider Side 2 og Side 3 som bygger på gamle og stereotypiske kjønnsroller. Gjennom sine saker fremmer Nettavisen uoppnåelige idealer og et usunt forhold til kropp, men også et skjevt bilde av likestilling.

 

– Prisen kårer den som er best på å få ungdom til å føle seg verst. Vi startet opp prisen for å fortelle unge at det ikke er deres egen feil at de føler seg feil, men at det er en reklame- og mediebransje som tjener penger på dårlig selvtillit. Sier Karoline Steen Nylander, leder for organisasjonen Press til Bymagasinet.

Gullbarbie-prisen ble opprettet for å opprette søkelyset mot bransjen. For å bli nominert må aktørene over lengre tid brukt seksualisering, gamle kjønnsroller eller ensidige ideal som virkelmidler til reklame.

– Jeg synes det er trist å se at noen av de nominerte ikke tar prisen på alvor. Likevel ser vi at flere av de nominerte faktisk har blitt bedre over tid, legger Nylander til.

 

Markering

Den 1. Februar er den nasjonale aksjonsdagen til Press. I Bergen ble aksjonen holdt på Torgallmenningen.

– Denne aksjonen holder vi for å sanke inn stemmer til aksjonen, vi ønsker også å få ungdomspartier og organisasjoner til å snakke om det, sier Lea Mariero, leder for Press avdeling Bergen.

På markeringen var det ti forskjellige representanter som holdt appell i regnet foran et publikumet som trosset regnet.

 

Kjenner seg ikke igjen

Astrid-Helen Holm, redaktør i Side 2 skriver i en mail til Bymagasinet at hun ikke kjenner seg igjen i kritikken.

- Jeg kjenner meg ikke igjen i begrunnelsen. Vi hører på det folk sier, men er ikke nødvendigvis enige i det som blir sagt om bakgrunnen for nominasjonen. Side2 og Side3 er magasiner rettet mot henholdsvis kvinner og menn, og må speile kjønnene vi retter oss mot. Det trenger ikke bety det samme som at vi gir et skjevt bilde av likestilling.  

  • Bymagasinet klarte ikke komme i kontakt med de to andre nominerte for årets pris.