Ny tvserie gjør publikum forvirret

Publisert:25. januar 2017Oppdatert:25. januar 2017, 23:30
Grensene er visket bort i tvserien som Jørn Lier Horst står bak. Foto: dødenstjern.no

Mange spør seg om hva som er fiktivt eller virkelighet i verdens første krimreality

Krimforfatter og tidligere politietterforsker Jørn Lier Horst. Foto: Dag G Nordsveen
Krimforfatter og tidligere politietterforsker Jørn Lier Horst. Foto: Dag G Nordsveen

Det nye tvkonseptet ”Dødens tjern”, som har premiere 31. Januar på TvNorge, markedsfører seg med vilje på spenning og mystikk. Med første øyekast er det vanskelig å skjønne hvor skillet går mellom virkelighet og fantasi.

Mordsaken tvserien tar for seg skal angivelig ha funnet sted for 24 år siden hvor en speidertropp med deres leder skal ha forsvunnet sporløst. På tvseriens facebookside kan man se at mange stiller seg spørrende til om krimgåten som blir presentert i serien faktisk har funnet sted. Kommentarer som ”Er dette sant?” og ”Jeg bor i nærheten og har aldri hørt om dette”, er det mange av.

 

Mystisk med vilje

- Vi har hatt flere faser i kampanjen, hvor vi har startet med kun stemningsskapende teasere og boards, og så fulgt opp med mer og mer informasjon. Vi har valgt å bruke stemning og spenning som hooks for å dra seerne inn i serien. I innledende fase spilte vi på spenningen og var med vilje mystiske. Det er ikke rart at folk var usikre på om det dette var virkelig eller ikke, men i all markedsføringen henviste vi også til kampanjesiden dødenstjern.no, hvor det var forholdsvis tydelig at det var fiktivt, sier kommunikasjonsrådgiver i Discovery Networks, Ola-Magnus til Bymag.

-Jeg har forsøkt å viske ut skillet mellom fiksjon og virkelighet og bevare noe av den samme realismen som jeg er kjent for fra bøkene mine, sier forfatter og tidligere politietterforsker Jørn Lier Horst til Bymag.

Tvserien som inviterer både deltakere og seere med for å oppklare mordgåten er den første i verden av sitt slag. -Vi har laget det vi kaller for en krim-reality, en blanding av et drama-univers og en tradisjonell reality-konkurranse. Ved å tease med fiktive intervjuer  og fiktive savnet-plakater, har vi forsøkt å få opp interesse for selve krim-mysteriet, og for å få seerne til å være like interessert i å løse mysteriet som deltakerne i programmet, på samme måte som i en vanlig krim-roman, sier Ola-Magnus Svihus til Bymag. 

 

Også fiktive deltakere?

-Realitydeltakerne er virkelig personer, alt fra prester til eiendomsmeglere og åstedsgranskere. De vet ingenting om hva de skal løse når de kommer inn i skogen. De vet at det er et mysterium, det er alt, sier Ola-Magnus Svihus til Bymag.

-Deltakerne lever seg etterhvert så inn i saken og mysteriet, at de glemmer at de er med på et realityprogram. Noe av den samme illusjonen har TvNorge skapt i opptakten til premieren, sier Jørn Lier Horst til Bymag.

Etter at Bymag tok kontakt med kommunikasjonsrådgiveren har det blitt publisert flere informative videoer på facebookgruppen. 

Tvserien bruker fiktive intervjuer for å skape stemning og spenning i forkant av premieren Foto: Facebooksiden til Dødens Tjern
Tvserien bruker fiktive intervjuer for å skape stemning og spenning i forkant av premieren Foto: Facebooksiden til Dødens Tjern