Å skape sin egen arbeidsplass

Publisert:17. november 2016Oppdatert:18. november 2016, 13:27
OPTIMISTER: Designerne i JAH JAH Studio ser lyst på fremtiden.

Statistisk sentralbyrå melder om oppgang i antall nyoppstartede foretak til tross for laber stemning i norsk næringsliv. De tre kvinnene i JAH JAH Studio er blant dem som tørr å satse.

– Det som kreves er driv, guts og rett og slett viljen til å bare gå for det, sier Johanne Karlsrud (23) til Bymag.

Sammen med Hanne Gabrielsen (25) og Aurora Bergmark (26) står hun bak det nyoppstartede designbyrået i Sigurds gate.

Helt uten tidligere erfaring bestemte trioen seg for å bli gründere. Hvorfor ikke skape sin egen arbeidsplass i et hardt arbeidsmarked?

– Tipset som vi hører om og om igjen er jo at vi bør betale noen andre for å gjøre det administrative og økonomiske for oss, slik at vi kan fokusere på våre kunder og prosjekter, men når det ikke finnes penger så får vi gjøre alt på egenhånd i starten, forteller Gabrielsen optimistisk.

Det finnes en rekke kurstilbud for ferske gründere i JAH JAH Studios posisjon, noe de har dratt stor nytte av.

– Jeg har tatt gründerkurs både hos DNB og hos Skatteetaten om det å starte en bedrift, fortsetter Gabrielsen.

– Ingenting blir servert på sølvfat

På det lille kontoret har de akkurat nok plass til det de trenger. Hverken mer eller mindre. Kvinnene understreker viktigheten av å legge bort kresne fakter og å heller være kreative når budsjettet er begrenset i den kritiske oppstartsfasen.

– Vi er superhappy med kontoret. Møblene har vi fått gratis fra enten Finn.no eller slektninger. Også har vi malt selv. Så ingenting blir servert på sølvfat, forklarer Karlsrud.

De selverklærte feministene er nyutdannet fra Kunst- og designhøgskolen i Bergen (KHIB). Med seg i ranselen fra den treårige bachelorgraden i visuell kommunikasjon, er det én ting som trumfer alt annet.

– Det beste vi fikk ut derfra var «oss», vennskapet – at vi fikk lyst til å starte JAH JAH, sier Gabrielsen og Karlsrud nærmest i kor, før Bergmark bryter inn:

– Også lærte vi å ta eget initiativ. Man blir veldig selvstendig.

Normkreativitet

Driv er et ord som går igjen, og nettopp drivet designerne får av de kreative hullene de hevder eksisterer i bransjen, har vist seg vitalt for JAH JAH Studio.

– Vi har lyst til å være en motvekt. Hvis vi ikke har noe nytt å bidra med, hva er vitsen da? spør Karlsrud halvretorisk, før Bergmarks engasjement bobler over:

– Vårt design handler om normkreativitet, at vi alltid funderer over beslutningene vi tar, at vi anvender en metodikk som er konseptuell slik at vi alltid bygger designet på en konkret tankegang og at vi unngår å hvile oss på det pene. Hvorfor må for eksempel noe være balansert?

De mener at bransjen er for homogen, og i tillegg til å skille seg ut ved å være normkreative er det også en annen ideologi som veier tungt.

– Vi jobber med et feministisk utgangspunkt, så vi forsøker å finne referanser som ikke er den typiske hvite mannen – som gjerne er det designet som har overlevd – men at vi også tenker på hvilke alternativer som finnes, sier Bergmark kry.

Ambisjoner

De unge designerne startet JAH JAH Studio tidligere i høst, og har allerede kommet godt i gang med flere oppdrag. Dette er de overlykkelige over, og forstår at de er priviligerte i en beinhard bransje.

– Vi er veldig klar over at vi fader meg er dritheldige som har fått prosjekter å jobbe med allerede. De fleste sitter jo bare og sjekker mail de første månedene, smiler Karlsrud ydmykt.

Men til tross for å ha kommet lynkjapt ut av startblokkene, er de obs på å ikke ta seg vann over hodet hva gjelder ambisjoner for fremtiden.

– Sånn som det er nå, så tar vi en uke av gangen, altså småsteg. Det er veldig vanskelig å se for seg hvor vi er om ett år, påpeker en moderat og realistisk Gabrielsen.

– Ambisjonen er at vi har et design som vi er stolte over og som holder de retningslinjene som vi så for oss da vi startet firmaet – normkreative retningslinjer som ikke fantes på markedet. Skal vi få dette til må vi gjøre det sammen. Vi håper å kunne leve av dette. Foreløpig har vi deltidsjobber hele gjengen, understreker Bergmark.

Tips til andre

I disse nedgangstider finnes det altså håp. Og med driv og pågangsmot kan en nå langt. Men designerkvinnene selv trekker også frem det interne – selve samarbeidet – som en svært sentral faktor for suksess i kampen om å overleve, som et tips til andre håpefulle gründerspirer.

– Det er viktig å klarere hverandres ambisjoner på forhånd, slik at man er på bølgelengde og vet hva man begir seg ut på, sier Gabrielsen.

Bergmark kan på lang vei si seg enig i det, før hun avslutningsvis tilføyer viktigheten av et godt samarbeid:

– Mitt best tips er å finne bra mennesker å gjøre det sammen med. Nå som jeg arbeider sammen med to designere jeg er fan av, kan jeg jo se på produktene vi har laget og tenke «dette er jo fett» i og med at jeg har gjort det sammen med mine to favorittdesignere.