Så mye vil nordmenn bruke på julen

Publisert:17. november 2016Oppdatert:17. november 2016, 22:16
JULEHANDEL. Hver nordmann vil i snitt bruke 11 000 kroner på julen. Foto: GSM Nation.

– Det overrasker meg, sier forbrukerøkonom.

Nye tall fra Virke anslår at hver nordmann kommer til å handle for litt over 11 000 kroner hver, og 58 milliarder totalt. Sammenlignet med desember i fjor er det en økning på fire prosent, og 300 kroner mer per innbygger.

– Overraskende
Forbrukerøkonom i Nordea, Elin Reitan, synes det er overraskende at gjennomsnittsnordmenn planlegger å bruke mer på julen i år enn i fjor, tatt i betraktning at norsk økonomi har vært inne i en mer usikker periode.

– Samtidig vet vi at nordmenn prioriterer julen høyt, og at vi gjerne åpner lommeboken på vidt gap i forbindelse med denne høytiden, sier Reitan.

Reitan forteller at juleforbruket har holdt seg stabilt de siste årene, men er likevel langt høyere enn blant våre nordiske naboer.

Klesbutikkene vinner
Det er hos faghandelsbedrifter nordmenn legger igjen flest kroner. Hele 58 prosent brukes på å handle klær, pynt og gaver. Det tilsvarer 6 460 kroner per person.

– Det legges flest kroner igjen i klesbutikkene, men vi ser også at stadig flere forbrukere handler i norske nettbutikker i forbindelse med julen, sier Bror William Stende, direktør for Virke faghandel i en pressemelding.

Av faghandelsbedriftene er det leketøysbutikkene og platebutikkene som er mest avhengige av den økte omsetningen i årets siste måned. Her er handelen i desember om lag 3,4 og 2,8 ganger høyere enn månedsomsetningen resten av året. Det viser Virkes tall fra i fjor.

Utenlandsk konkurranse
Reitan tror absolutt at den norske handelsstanden merker at stadig flere nordmenn handler på nett, og da gjerne også i utenlandske nettbutikker.

– Samtidig har norske butikker vært flinke til å tilpasse seg nordmenns nye handlevaner, og har fått gode nettløsninger som gjør at de kan konkurrere med utenlandske nettbutikker, sier Reitan.

Tollgrenser og leveringstid blant faktorene som gjør norske nettbutikker mer attraktive, ifølge Reitan.