– Musikere må fokusere på musikken

Publisert:1. november 2016Oppdatert:2. november 2016, 15:05
ALBUMKLARE. Shaman Elephant slipper album 9. des, og turnébookingen er ett av de første prosjektene Agenturet får begitt seg ut på. Foto: Pressebilde.

Fredag ble Bergens nyeste bookingbyrå, Agenturet, startet som en følge av latent frustrasjon over hvor mange bra band det finnes i Bergen, og hvor paradoksalt få som er signert. 

– Det er ekstremt mange gode band i Bergen som står på egne bein og ikke helt vet hva de skal gjøre, sier Marianne Stockinger, én av de fire bookerne i Agenturet. 

Alle fire har vært innom bookinggruppen på Hulen, men ikke samtidig. Vik og Wentzel har også samarbeidet i Viks plateselskap Tik. Platebaren Apollon er knutepunktet for virksomheten, slik den er for det meste av Bergens musikkliv; idéen oppstod her, og i etasjen over har de kontor. Stockinger og Nåmdal forteller at behovet for et nytt bookingbyrå var presserende.

– Problemet er at det ikke er bransjeaktører som er i samme loop her i Bergen – de fleste artistene kjenner hverandre gjerne, men det er ikke like mye bransje tilstede. Det er så mye agentvirksomhet lokalisert i Oslo, og så lite utenfor, noe som gjør at de gjerne ikke finner fram til de bergensartistene som er vel så bra som det som foregår i Oslo, forteller Nåmdal.

Booker ikke egne band

Av de fire bookingagentene i Agenturet, er to aktive musikere i Howlin’ Sun og Kongle. Disse bandene er nå signert på nettopp Agenturet. Men de er likevel ikke bookingagent for egne band.

– Man får en annen innsikt utenfra. Som booker er man i større grad en nøytral, objektiv part, sier Stockinger.

– Man merker det spesielt på presseskriv. Folk skriver som regel dårlige presseskriv om seg selv, og når man har litt distanse blir det lettere. Men det har også med dynamikken i bandet å gjøre. Det er deilig at ingen i bandet sitter på den greien der, tilføyer Nåmdal.

– Det vi kan gjøre er å sette av tid til å gjøre ting ordentlig. Når man spiller i et band og skal ta seg av alt av pressegreier og booking, så tar det energi man kunne brukt på musikken. Og vi har jo en større innsikt i hvordan bransjen fungerer – hva man kan forvente de ulike stedene, hvilke steder man bør spille. 

Feministisk design

Den nyoppstartede designstudioet JAHJAH har gjort den grafiske profilen for agenturet, og har en feministisk og normkritisk tilnærming til grafisk design.

– Var det et mål for dere å ha et feministisk design?

JAH JAH er veldig gode venner av oss. Da vi spurte de var det ikke tvil engang, og de leverte på rekordtid – to uker! De startet sitt eget selskap for å være en aktør som kunne utfordre synet på hva som er god design. I fargevalg og den elegante stilen, er det kanskje noe feministisk i vårt design, ja. 

– Men det er likevel bare én jente i bandene på rosteren?

– Det har jeg ikke tenkt over. Det er for lite jenteband i Bergen, og det er noe vi har diskutert i AKKS. Det trengs flere kvinner i musikkbransjen, sier Stockinger. 

– Hvis man tar en tur inn på AKKS sitt øvingsrom, så ser man at der er flere og flere kvinner eller unge jenter som tør å spille et instrument. Da jeg var ung var det guttene som var på øvingsrommet, og vi jenter som skulle stå og se på. Hvis du da skulle spille et instrument, ble en stemplet ganske hardt. Det at Nora (Tårnesvik, spiller med Living, journ. anm.) er med er dritfett. Hun er en ekstremt dyktig bassist, og er med i flere band – blant annet med Strange Hellos, som spiller inn nå, fortsetter hun.

– Vi har jo ikke plukket gutteband med vilje, komplementerer Nåmdal.

Kjønnsbalanse i sikte

Stockinger og Nåmdal legger vekt på at det er ekstremt mange flere kvinner i de administrative rollene i Bergens musikkbransje, enn som spiller musikk. De tror det fremdeles vil ta tid før vi ser en likestilling på øvingsrommene.

– Dette er resultatet av andre kjønnsroller. Det er mange på min alder som begynner å spille et instrument nå, fordi det er mer akseptert. Men det tar nok litt lenger tid før man ser det på scenen. 

– Så vi ser en kjønnsbalanse om 10-15 år?

– Ja, håper det. Men jeg tviler på at det skjer med det første. Om 50 år kanskje? Samfunnet er fortsatt preget av sexisme og mannssjåvinisme.

– Hva er visjonen deres? Hvor er dere om fem, ti år?

– Forhåpentligvis har artistene vi har nå fått det til, og turnerer Norge på store venues. 

– Det handler om artistene?

– Ja, artistene er i fokus. Da vi jobbet med nettsiden var det naturlig for JAH JAH å navnet vårt og info om oss på forsiden, men vi reagerte med en gang på at det er artistene vi vil ha først. Vi skal ikke være i fokus, artistene skal frontes, svarer Stockinger. 

– Og når man booker band er man ikke opptatt av hvilket agentur som har dem, bortsett fra at noen er lettere å jobbe med enn andre. Det man er opptatt av er hvilke artister man vil ha. Og så er det alltid en bonus om det er et flinke folk i agenturet på den andre siden, som er gode på å følge opp på PR og det der. Og det er dét som er viktig for oss, å gjøre de tingene bra, de tingene man vet at spillestedet og publikum er opptatt av for å skape best mulig rammeverk for konsertene. Men det viktigste er artistene, herregud, avslutter Nåmdal.