Lidenskap og kjærlighet

Publisert:3. oktober 2016Oppdatert:27. oktober 2016, 16:47
ROMEO OG JULIE: Kjærlighetshistorien mellom to personer med en tragisk skjebne, fortelles med dans.

Tåspiss, piruetter, headspins og akrobatikk. To vidt forskjellige dansestiler, og svært fornøyde dansere etter premieren.

Fredag kveld ble Grieghallens største scene fylt med dans, sang og musikk. I salen satt det rundt 900 publikummere. Profesjonelle dansere fra Nasjonalballetten UNG og breakere fra Kingwings Crew hadde premiere på fortellingen «Romeo og Julie».

– Det er opera, breakedance, ballett, popp og prating. Det er en skikkelig sjangerblanding, forteller ballettsjef, Ingrid Lorentzen, om stykket.

Mange likhetstrekk

For en utenforstående kan ballett og breakedance virke som to vidt forskjellige typer dans. Magnus Emaka Einang («Romeo») og Embla Skogedal Bergerud («Julie») hevder derimot at det er flere likhetstrekk ved de to dansestilene.

– Det er to veldig forskjellige stiler, men det kule med dem er at de har samme type disiplin, uttrykket på forskjellige måter. En piruett og en «headspin» har de samme elementene. Du må forstå hvordan du holder kroppen. Forskjellen er at ting blir snudd helt rundt på hodet. Det ene er på tærne og det andre er på hodet, ler Einang.

Gjennom ulike bevegelser får danserne uttrykket et stort spekter av følelser.

– Jeg synes at bevegelsene fortsetter der ordene stopper, og kan fortelle det som ligger bak ordene, sier Lorentzen.

– Balletten har noe vi ikke har, og breaking har noe de ikke har. Vi utfyller hverandre, så det er veldig stilig, legger Einang til.

På scenen er det både røffe, akrobatiske og elegante bevegelser. 

Hardt arbeid

Forestillingen er iscenesatt av koreograf og regissør Patrick King.

Bergerud forteller at det har vært en utfordring å sette dette sammen, og å skulle fortelle en historie oppi det hele. Helt siden sommerferien har de arbeidet med forestillingen.Videre beskrives det at gjennom dans får publikum både se og føle lidenskap og kjærlighet. Kontrasten i dansestilene skal fremheve historien om to mennesker fra ulike verdener.

– Selv om man har forskjellige kulturer, forskjellige familier, eller forskjellige dansestiler, så går det fortsatt an å komme sammen. Det får man se i dette stykket, forteller Einang.

Både Bergerud og Einang er profesjonelle dansere, og forteller at de trener sammen fem dager i uken, seks timer. I tillegg trener breakegruppen en til to timer på egenhånd utover det.

– Det blir mye dansing, ler Einang, og Bergerud påpeker at det er dette som er jobben hennes. Arbeidsdagen er å danse.

– Vellykket premiere

Som Bymag tidligere skrev, ble premieren forskjøvet da de måtte ha en ny Romeo én uke før forestilling. Egentlig skulle premieren funnet sted på to av de mindre scenene på Operaen i Oslo, men ble flyttet til Bergen istedenfor.

– Jeg tror det var riktig å vente, og føler det var nå forestillingen var klar. Jeg har alltid tenkt at Grieghallen er litt stor og kald, men det føltes ikke sånn på fredag. Det var et veldig varmt møte med Bergen. Folk reiste seg, jublet og klappet med en gang, så det var en veldig fin respons. Det var en vellykket premiere, forteller en glad ballettsjef.

Einang som tidligere uttrykte at han hadde høye forventninger til publikum, var storfornøyd etter forestillingen.

– Kvelden var magisk. Det var et fantastisk publikum, og jeg er stolt over å få dele dette med crewet mitt og Nasjonalballetten UNG, melder han.

Etter Bergen går turnéen videre til Trondheim, deretter Kristiansand. Einang forteller også at de skal ha flere forestillinger på nyåret, men vil ikke røpe noe om verken tid eller sted.