Ikke lenger en trend, men en nødvendighet

Publisert:27. oktober 2016Oppdatert:28. oktober 2016, 07:48
VISSTE DU: Kjemikalier og sprøytemidler er farlige for mennesker og finnes i ikke-økologiske matvarer? Bildet er hentet fra: http://blogg.super-nature.no/tag/organisk

Vi får et stadig større fokus på økologisk mat i Norge. Flere forbrukere velger økologisk, men savner et større utvalg hos dagligvare-butikkene. Noe av inspirasjonen for omstillingen til renere mat hentes fra Danmark. Også ved restauranter her hjemme er fokuset på råvarer mer aktuelt enn noensinne. 

For daglig leder for Mathallen Oslo, Frode Rønne Malmo, har økologisk mat alltid vært et viktig fokus.
-Mathallen Oslo ønsker å være et sted som ligger i forkant av utviklingen og som er opptatt av kvalitet og kunnskap om mat. For oss har økologisk mat vært noe vi har hatt fokus på siden vi åpnet i 2012. Vi har levert 100 % økologisk mat på Øyafestivalen, arrangert øko-uka og har butikker som fokuserer på økologi. For oss er økologi en selvfølge og har alltid vært det. Og vi forventer også en sterk vekst innenfor dette segmentet fremover.

De siste 3-4 årene har det skjedd mye. Kunnskapen om hva økologi faktisk er brer seg og en voksende trend der folk blir mer og mer opptatt av hva man spiser og hva man bør spise er med på å drive utviklingen videre. Nå er økologi og økologisk mat i ferd med å bli trendy. Da kommer også de store aktørene og blir med. Dette gjør stadig mer økologisk mat tilgjengelig for en stadig større del av befolkningen til bedre priser. Og med de store aktørene på banen, går utviklingen fort.

Selv om Mathallen Oslo satser sterkt på økologisk mat, mener Malmo det er viktig å la folket velge selv. 
-Vi er opptatt av at veksten innenfor økologisk mat er knyttet sammen med kunnskapen om dette området. Folk skal ikke tvinges til å spise mer økologisk mat, men ønske det selv basert på kunnskap.

Etterspørselen etter økologiske produkter øker, samtidig som undersøkelser viser at mange forbrukere synes det er vanskelig å finne økologiske produkter i butikkhyllene. Dette ønsker Tine og Rema 1000 og gjøre noe med. Flere produkter, nytt emballasjedesign og tydelig merking i butikk, skal gjøre det enklere å finne de økologiske produktene. – Både Tine og Rema 1000 jobber aktivt med ansvarlighet og bærekraftig ressursutnyttelse, der økologisk landbruk er et ledd i det. Rema 1000 er en viktig kunde for Tine og ved å gå sammen om dette får vi større kraft bak satsningen på økologi enn om vi skulle gjort det hver for oss, sier Hanne Refsholt, konsernsjef i Tine SA. Skal bidra til å nå myndighetenes mål Myndighetene har satt et ambisiøst mål om at 15 prosent av norsk landbruk skal være økologisk. Både Tine og Rema 1000 har som mål å tilby det norske folk flere økologiske produkter, dermed vil dette tiltaket være et viktig bidrag for å møte forbrukernes behov og bidra til å nå myndighetenes mål.

Malmo mener at interessen for økologisk mat alltid har vært til stedet, men at kunnskapen har vært liten og betalingsvilligheten lav. Dette har igjen medført at de store aktørene, som produsenter, dagligvareoperatører og grossister ikke har satset tilstrekkelig til at markedet har tatt av. Men han ser at det er en stadig større om økologisk mat.