Bygger selvtillit bak forhenget

Publisert:23. september 2016Oppdatert:27. september 2016, 20:17
FREMHEVER DET POSITIVE: Janne Celin Johansen hjelper andre med å finne seg selv. Målet er at de skal føle seg bra i egen kropp.

Hun løper elegant og målrettet rundt i gangene med et klesstativ i hånden. Janne Celin Johansen shopper for andre.

"THIS IS WHERE THE MAGIC HAPPENS": Bak dette forhenget blir kundene fornyet. Foto: Camilla Nysveen
BREDT UTVALG: Etter shopping runden har Janne Celin samlet et bredt utvalg varer. Foto: Camilla Nysveen

Er det noe denne damen kan så er det styling. En ”personal shopper” (personlig shopper) har kunnskap og kompetanse som kan forvandle gråstein til gull.

Verdifullt arbeid

Selv om det til tider er lange dager og lite fri, er det tydelig at Janne Celin (personal shopper på Lagunen storsenter) er glad i jobben sin. Arbeidet hun gjør blir verdsatt av kundene, noe reaksjonene i prøverommet bekrefter.

– Jeg hadde en kunde en gang som skulle i bryllup. Mannen hennes var alltid så flott, og nå ville hun få hjelp til å kle seg opp før hun skulle gå ved siden av ham. Etter at bryllupsantrekket var i boks, fikk hun på seg et hverdagsantrekk. Da begynte tårene å trille. Hun visste ikke at hun kunne se så fin ut, forteller Janne Celin.

Det er slike reaksjoner som gjør at hun ofte jobber doble dager. Hun vet hvor mye det betyr for kundene, og sliter derfor med å si ”nei, jeg har ikke tid” til dem.

Skreddersydd opplegg

Før hun møter nye kunder svarer de på et skjema sendt på mail. Deretter møtes de på kontoret hennes, og har et tre timers skreddersydd opplegg. Janne Celine gir dem 20-30 minutter hvor de forteller om sine ønsker og behov, og hvor hun også gjør seg opp en mening om farger, snitt og stiler som vil passe dem.

Etter denne samtalen får kunden ”fri” i en time mens hun selv løper rundt og plukker med seg varer fra seks til syv butikker.

– Jeg har ikke faste butikker slik som kunden gjerne har. Jeg går til de butikkene som tilfredsstiller kundens ønsker og behov. Det er ofte butikker de selv aldri ville gått inn i, fordi de tenker at ”denne butikken har ikke noe for meg”.

Hans Jarle Einarsen, markedssjef på Sartor senter, forteller at dette er en tjeneste som er viktig for et kjøpesenter.

– Dette er en tjeneste som løfter service og kvalitet. Det gir kunden det lille ekstra slik at de blir fornøyd og kommer tilbake, forteller han.

Når Janne Celin og kunden møtes igjen, er det klart for prøving av alle antrekkene hun har plukket med seg.

– Vi ler mye, og er veldig lite selvhøytidelig i prøverommet. I tillegg er jeg helt ærlig med dem. Hvis rumpen deres ser bedre ut i den ene buksen enn den andre, da sier jeg ifra, ler Janne Celin.

Med fokus på kunden

Under prøvingen ser hun selvtilliten deres blomstre. Plutselig får de se seg selv på en ny måte, og innser at de ser veldig bra ut.  

Til slutt kommer bestemmelsesprosessen, hvor kunden skal velge ut hva de eventuelt vil kjøpe. Her må hun gi dem tid.  Fokus til en personlig shopper skal ikke være å selge flest mulig produkter, men salg med fokus på kunden. Målet er at kunden skal gå hjem å føle seg bra.

Einarsen forteller at en slik tjeneste er bra for butikkene. Selv om stylisten ikke presser noen produkter på kunden, har de fagkunnskap som gjerne resulterer i at kunden kjøper flere produkter.

En økende trend

– Mange vet ikke om at det finnes et slikt tilbud, og særlig ikke her i Bergen, sier Janne Celin.

Både Sartor og Lagunen tilbyr tjenesten. Janne Celin er innleid på sistnevnte, og har hittil i år hatt over 130 kunder, like mange som hun hadde i hele fjor. Bergen er ikke den største motebyen, men det å få hjelp til shoppingen har blitt en økende trend.

– Det er alle mulige folk som kommer her, både damer og menn. Jeg har hatt kunder fra 14-85 år, med budsjetter fra 2000 til knappe 50 000 kroner, forteller stylisten.

Travel dame

I tillegg til å jobbe som personlig shopper er Janne Celin daglig leder for modellbyrået Emfatomodels, jobber mye i studio med photoshoots, og deltar på diverse arrangementer. Fritid er noe hun ikke har særlig mye av.

– Noen dager sier folk både god morgen og god natt til meg. Da skjønner jeg at det har vært en lang dag, ler hun og spøker med at på sånne dager hadde det vært fint å kunne overnatte på en sjeselong på kontoret,

– Da ville jeg fått mer søvn.